”Oprindeligt stod der en vandpumpe ved røgeriet, men vandet var rustfarvet og når der skulle bruges rent vand måtte det hentes i spande fra Sct. Josefs kilde som ligger nedenfor Julius Dreiers røgeri.”
Sådan fortæller Bjarni P. Falk om Julius Dreiers og Peter Falks røgerier, der benyttede sig af det rene vand, der sprang fra en underjordisk kilde få meter fra kysten. Det store slæb med at hente vand, var ofte overladt til børnene i familien. Udover at kilden forsynede røgerierne med rent vand, blev der langt ind i 1900-tallet ’ofret’ til kilden, ved at man smed en mønt eller to ned i kilden og lod et fromt ønske følge med mønten. Der er ikke beretning om egentlige kildefester, sådan som det stadig kendes fra Svaneke Kildefest på Sankthansaften og hvor pengene, der ofres, fordeles blandt årets konfirmander.
I 1964 blev der renset op omkring kilden, der blev lagt en rist over, så ingen falder derned, der kom rækværk og bænk og endnu i 1996 angav Teknisk Forvaltning Sankt Josefs kilde på deres officielle kort Cykelveje på Bornholm. Desværre er der ikke længere en flydende kilde at se i den lille indhegning.
Der er mange kilder og kildevæld med rent, ferskt vand på Bornholm. Der er opregnet i alt 55 kilder med navn. Af dem er 9 kilder kendt som ’hellige’, med helbredende, måske radiumholdigt vand. Salomons Kapel og Kilde kendes tilbage i middelalderen og andre kilder kendes fra beskrivelser fra 1700 og 1800-tallet. Enkelte steder, som Kolde [Kolle] Kilde i Almindingen, Helligdomskilden ved Rø og som nævnt i Svaneke opstod der specielt ved midsommer kildefester og -markeder, med gøgl og udskænkning. Til tider var der egentlige valfarter til kilderne i håb om helbredelse og vandet skulle drikkes på stedet for den rette virkning.
Sct. Josefs kilde i Tejn blev første gang nævnt skriftligt ved navn i 1912, da byens skolelærer Karl M. Kofod skrev artiklen Fiskelejet Tejn i årsskriftet Bornholmske Samlinger. Der må have været en mundtlig tradition for navnet og Kofod bemærkede, at det var middelalderligt. Ved navnet Josef tænker man nok også først og fremmest på Biblens fortælling om Jesu fødsel, hvor Jomfru Maria og Josef traver mod Betlehem og må søge ly i en stald, da Maria skal føde. Men navnet Sct. Josef er usædvanligt , for der er ikke nogen dansk tradition for at dyrke Josef som hellig, og der findes ikke andre kilder i Danmark med det navn.
At kunne hente ferskt, frisk vand ved Sct. Josefs kilde har uden tvivl været af betydning for alle i fiskerlejet Tejn.